اعلام آمار صادرات صنايع‌دستي از گمرک کشور به معاونت صنايع‌دستي

حسين هاتفي فارمد معاون صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در گفتگو با ميراث آريا (chtn) ضمن اين مطلب گفت: اطلاعات دقيقي از سوي گمرگ کشور در زمينه صادرات صنايع‌دستي به خصوص در سال‌هاي اخير به ما ارائه نشده است و حتي معاونت صنايع‌دستي نمي‌داند که بيشترين ميزان صادرات صنايع‌دستي مربوط به کدام کالا است.

وي ادامه داد: با پيگيري‌هايي انجام شده و مذاکراتي که با وزير اقتصاد و دارايي صورت گرفت، قرار است آمار دقيق صادرات صنايع‌دستي از سوي گمرک کشور، در آينده نزديک به معاونت صنايع‌دستي داده شود.

معاون صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي با اشاره به اينکه با مشخص شدن ميزان صادرات، برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي در اين راستا صورت مي‌گيرد، اظهار داشت: اگر ميزان صادرات مشخص‌ شود، برنامه‌ريزي‌ها براي افزايش کيفيت توليدات، چگونگي توسعه اين کالاها و نحوه بازاريابي آن راحت‌تر صورت مي‌گيرد.

هاتفي با بيان اينکه آنچه از اطلاعات موجود به دست آمده، نشان از نرخ پايين صادرات صنايع‌دستي به ساير کشورها مي‌دهد، خاطرنشان کرد: عمده صنايع‌دستي کشور به غير از فرش که ارز‌آوري مناسبي نيز دارد به صورت چمداني از کشور خارج مي‌شود به همين دليل از ميزان ارزآوري آن نيز اطلاعات کافي در دسترس نيست.

به گفته وي، سرمايه‌گذاري در صادرات صنايع‌دستي مي‌تواند بيانگر ارزآوري واقعي براي صادر کننده باشد.

معاون صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي خاطرنشان کرد: نرخ جوايز صادراتي براي صادرکنندگان صنايع‌دستي مثل ساير صادرکنندگان بين 3 تا 5 درصد است ولي مي‌توان براي تشويق صادرکنندگان بيشترين و بالاترين نرخ تشويقي صادراتي را براي آنها درخواست کرد.111/

انتهای پیام/

کد خبر 138702195